Historia
Från en liten bysmedja 1935 till 14 000 kvm med komplett produktionsutrustning för bearbetning & ytbehandling.
1935 - 1999
1935
Knut Hermansson startar en bysmedja med inriktning på reparationer och smidesarbeten åt bygdens bönder (i ett uthusen som fortfarande finns kvar idag.)
1949
säljs smedjan till John Darheden som utvecklar verksamheten att utföra arbeten åt stora byggen i omkringliggande städer.
1953
köper Filip Henningsson in sig i företaget och de två kompanjonerna börjar utveckla egna produkter såsom; axel för direktdrivning från traktorers kraftuttag, konstgödselspridare och slirskydd till traktordäck - en produkt som blev en sån succé att inte ens färgen hann torka innan de skickades ur verkstaden.
1954
Firman döps om till Främmestads Smides & Mekaniska Verkstad. Den ökande produktionen möjliggör ett köp av en bilverkstad, där de även börjar tillverka frontlastare & säcklyftare.
1956
Genom firman Rydströms Mek i Göteborg som utförde vissa legoarbeten åt Volvo, kom Främmestads Smides & Mekaniska Verkstad in och började leverera detaljer till dem som sedan gick vidare till Volvo.
1974 Ett samarbete som genom ett ökat förtroendet utvecklades till att Främmestad Smides & Mekaniska blev en direkt underleverantör till Volvo. Firman byter namn till Främmestads Smides & Mekaniska AB
1989
Ett samarbetet inleds med den finska gjuterikoncernen SANTASALO- JOT OY.
1990
Främmestads Smides & Mek. Verkstad blir ett helägt dotterbolag till JOT-företagen i Finland. En lackeringsanläggning på 2000 kvm byggs. Den miljövänliga pulverlack & ytbehandlingsanläggningen invigs. (Redan 1993 utökas denna med ytterligare 2000kvm + 1995 med 1500kvm.)
1992
Främmestads Smides & Mekaniska AB byter namn till Främmestads Mek AB.
1994
Främmestads Mek AB köper konkurrenten Br. H Lindqvist Motorfabrik AB i Åmål.
1996
En fusion sker mellan JOT Companies Främmestad AB och JOT Companies Åmål.
1997
Härdningsanläggningen för gjutgods (ADI-material) invigs.
1998
JOT Companies Främmestad AB byter namn till JOT Components Främmestad AB.
1999
JOT Components Främmestad AB säljer verksamheten i Åmål till nybildade dotterbolaget JOT Components Åmål AB & SANTASALO- delen säljs ut. Hela koncernen byter namn till Componenta. Anläggningen i Främmestad blir Componenta Främmestad AB .
2000 - 2019
2001
För att minska på beroendet från endast ett affärsområde breddar Componenta Främmestad AB sitt affärsområde.
2005
Invigs en ny lackeringsanläggning med 12-stegs förbehandling samt ED-dopp som ansluts till de befintliga lackeringslinorna för ett automatiskt flöde.
2007
Componenta Främmestad AB tar över större delen av produktionen från Componenta Åmål AB. En ny produktionshall tas i drift och den första robotcellen installeras.
2009 Tjänsterna utökas och ett nytt logistikcenter tas i drift.
2011 Pågrund av nedläggningen av koncernens bearbetningsenheten Componenta Pietarsaari Oy flyttas flertalet av artiklarna till Componenta Främmestad AB för bearbetning.
2012
ADI anläggningen säljs och bearbetningssidan utökas genom en investering i fleroperationsmaskiner.
2015
Återigen utökas tjänsteportföljen efter kundernas önskemål och nya lagringsplatser bestående av två tält med total yta av 320 m2 placeras vid lack och F-G hallen för att möjliggöra större lagringsmöjligheter.
2016
Företaget sätts under rekonstruktion.
2017
Företagsrekonstruktionen upphör från 2017-08-15
2018
Installation av nya maskiner i E-hall med nytt koncept för bearbetning. Tvätten flyttas från svedplan till E-hall.
2018
Avtalet med Volvo, Componenta Främmestad största kunden sägs upp i Juni. Detta på grund av dålig lönsamhet, stor kapitalbindning och ogynnsamma villkor. Ambition med detta var att omförhandla för att nå en ny överenskommelse.
2019
Då förhandlingarna med Volvo inte ger önskat resultat upphör samarbetet med Volvo from Juni 2019.
September 2019
Componenta Främmestad försätts i konkurs
Nystart 2020
2019
4 december 2019 köps konkursboet Componenta Främmestad upp av nya ägare och Främmestadverken AB bildas.
5 december 2019
Produktionen återstartas och delar av tidigare personal återgår till arbetet.
6 december 2019
Avtal med storkunden Daimler Trucks AG skrivs, och produktionen av kritiska artiklar till montaget av Mercedes Benz lastbilar säkras.
11 december 2019
Diskussioner med Volvo Trucks återupptas
-
1 februari 2020
Nya affärssystemet Monitor är installerat och driftsatt
4 februari 2020
Avtal med CAT / MAK i Kiel skrivs – som gör att serietillverkningen av delar till deras marina dieselmotorer säkras
19 februari 2020
Diskussioner om att återuppta serieproduktion till Scania påbörjas.
25 mars 2020 –
Kunderna Volvo, DTAG och SCANIA flaggar för produktionsstopp pga covid-situationen. Detta leder till att planerna på köra serieproduktion mot Volvo/Scania skjuts upp tidsmässigt.
31 mars 2020
Flytt av huvudkontor från separat byggnad till produktionsenheten i Främmestad slutförs.
1 april 2020
Produktionen stänger under 3 veckor pga Covid-19 situationen i världen
21 april 2020
Produktionen återstartar
4 maj 2020
Order från Scania om att återuppta serieproduktion